05/09/2022

Total Cost of Ownership of TCO van een circulaire fiets = TOP

De TCO van een circulaire fiets (Total Cost of Ownership) is het totaal aan kosten die je maakt om de fiets te kopen én te gebruiken. Wie denkt een goede zaak te doen door een goedkope fiets te kopen, komt vaak bedrogen uit. Want al te gauw blijkt dat de originele onderdelen moeilijk te herstellen zijn of slijtage-onderdelen frequent vervangen moeten worden.

In dit artikel krijg je een uitleg over wat de TCO van een circulaire fiets precies is en waarom je er beter het nodige belang aan hecht. Oog hebben voor de TCO van een fiets speelt inderdaad een grote rol bij de aankoop ervan.

Ons koopadvies? Je kijkt beter niet alleen naar de aankoopprijs, maar wel naar het totale prijskaartje. Naar de totale eigendomskost dus.

Even verduidelijken, we hebben het verder vooral over een circulaire fiets omdat Mo-Cyclette die bouwt en op de markt brengt. Maar wat we schrijven over de TCO heeft uiteraard ook betrekking op een gewone fiets.

Wat is de TCO van een circulaire fiets?

De TCO van een fiets – al dan niet circulair - omvat alle kosten die gepaard gaan met het bezit van de fiets tijdens de levensduur ervan.

“De TCO van een fiets = de eenmalige aankoopkost + alle terugkerende uitgaven zoals onderhoud en reparaties, en dat vele jaren lang.”

Je kan de TCO van een fiets berekenen op basis van het aantal jaar dat je ermee rondrijdt of op basis van bijvoorbeeld 10.000 kilometer. Een goedkope fiets in aankoop blijkt uiteindelijk vaak een pak duurder te zijn.

Een voorbeeld? Je koopt een duurdere fiets die bestaat uit degelijke, kwaliteitsvolle componenten met een langere levensduur. Op het moment dat je 10.000 kilometer hebt gereden, bekijk je welke kosten je hebt gehad in het traject ernaartoe. Het is heel goed mogelijk dat je weinig of zelfs geen onderhouds- en herstelkosten hebt moeten betalen.

Bij een goedkopere fiets maak je helaas dikwijls het tegenovergestelde mee en heb je al verschillende zaken moeten vervangen.

Need to know voor jou als fietskoper?

Bij een degelijke en duurdere fiets – die twee gaan onlosmakelijk samen – is de TCO van de fiets altijd lager. Een goedkope fiets is dus eigenlijk een dure fiets ...

“Goedkoop is altijd duurkoop.“ 

 

Dat spreekwoord leggen we uit aan de hand van het volgende voorbeeld van auteur Terry Pratchett. Iemand koopt een paar dure schoenen en loopt daar tien jaar mee rond. Iemand anders koopt een goedkope schoen maar zit er na een jaar al helemaal door. Hij koopt dus weer een goedkope schoen, elk jaar opnieuw.

De TCO van de duurdere schoen – de aankoopprijs gedeeld door het aantal jaar dat ze worden gedragen – wordt verwaarloosbaar en is uiteindelijk lager dan de TCO van de goedkopere schoen.

--> Hetzelfde geldt voor de aankoop van een fiets.

De TCO van een fiets is de aankoop ervan plus de kosten van het gebruik. En die hebben alles te maken met de kwaliteit van de onderdelen van de fiets en de aard van het ontwerp.

We leggen even uit hoe het technisch team van Mo-Cyclette de TCO van onze circulaire fietsen zo laag mogelijk houdt. En waarom de aankoop van een circulaire fiets niet alleen duurzaam is maar ook economisch de beste keuze.

TCO van een circulaire fiets wordt lager door naafversnelling

Voor onze circulaire fietsen kiezen we bewust voor naafversnellingen. Een buitenversnelling met derailleur is vaak goedkoper maar niet zo duurzaam. De ketting en de cassette hebben niet alleen een complexer onderhoud nodig, ze worden meer blootgesteld aan de weerselementen waardoor ze doorgaans snel aan vervanging toe zijn. Vaak gebeurt dat al bij de eerste 5.000 à 6.000 kilometer.
Als je de ketting niet regelmatig reinigt en smeert, dan kan het nog vroeger zijn. Het vuil dat dan aan de ketting ‘kleeft’ zorgt voor een versnelde slijtage.

Bij een naafversnelling zijn de versnellingen ingewerkt in de naaf. Ze zijn dus niet blootgesteld aan wind en regen. Bovendien wordt die naaf van propere smering voorzien zodat die zijn werk lang blijft doen.

“De eerste 10.000 kilometer loopt de naaf volledig vanzelf, je hoeft die eigenlijk niet eens te bekijken. Je hebt dus veel minder onderhoud nodig.”

TCO van een circulaire fiets wordt lager door duurzame remmen

Het grote voordeel van onze circulaire fietsen? Dat de onderdelen duurzaam zijn en weinig onderhoud nodig hebben. Op het vlak van remmen werken we bijvoorbeeld met rollerbrakes of trommelremmen. We vermijden velgremmen omdat die remblokjes een pak vlugger verslijten. Niet alleen bestaan ze uit zacht materiaal, ze staan ook statisch ten opzichte van het wiel en dat werkt slijtage in de hand.

Als de fiets ook bij regenweer wordt gebruikt en niet altijd schoongemaakt wordt, zal ook hier de slijtage versneld optreden en slijten de flanken van de velgen ook mee.

Met een rollerbrake kom je uiteraard ook met een bepaalde weerstand tot stilstand, maar door de rollende beweging – daarom ook de naam rollerbrakes – is de slijtage gunstiger.

“Wist je dat Bluebike en de studentenvloot van De Fietsambassade Gent enkel uit fietsen bestaat met naafversnellingen en rollerbrakes? Net omdat die langer meegaan, minder onderhoud vragen en betrouwbaarder zijn.”

TCO van een circulaire fiets verlaagt door extra zorg in de montage

We behandelen onze circulaire fietsen met extra zorg in het montageproces. We voorzien alle kritieke plaatsen op een fiets van meer vet en smering, en ook dat heeft een grote invloed op de TCO.

Als voorbeeld verwijzen we naar het balhoofdlager ter hoogte van het stuur. Dat is de lager die ervoor zorgt dat het stuur vlot draait. Wij vetten dat lager extra in omdat er net op die plaats makkelijk vocht indringt. Dat leidt tot oxidatie, roestvorming, een versnelde slijtage en meer speling op de balhoofdlager waardoor je niet meer veilig stuurt.

Rijd je daar te lang mee rond, dan volstaat een extra smeerbeurt bij het volgende onderhoud niet meer om het probleem op te lossen. Dan moeten we overgaan tot een dure herstelling en het vervangen van onderdelen.

“Bij de montage van onze circulaire fietsen werken wij preventief aan levensverlengende maatregelen. Dat alles leidt tot goedkoper, want minder onderhoud en minder aankoop van nieuwe materialen.”

Lagere TCO van een circulaire fiets door kwaliteitsvolle duurzame onderdelen 

Als we nieuwe onderdelen monteren op de fiets – het maakt niet uit of het stadsfietsen of bedrijfsfietsen zijn – dan nemen we kwaliteit altijd mee in onze keuze. Zo zullen we eerder kiezen voor een duur zadel dat langer meegaat dan voor een goedkoper model.

Een gelzadel ziet er op het eerste gezicht bijvoorbeeld heel comfortabel uit. Maar geoefende fietsers weten dat een gelzadel op de duur frictie en irritatie geeft, vlug warm wordt en ook vaak barst.

We kiezen eerder voor hardere lederen zadels die zich vormen naar de eigenaar. Op voorwaarde dat het lederen zadel, dat een natuurlijk materiaal is, goed wordt verzorgd kan het een zadel voor het leven zijn. Je vet het zadel af en toe in, en bij regenweer doe je er een kapje rond.

“Kwaliteitsvolle duurzame onderdelen zijn altijd onze eerste keuze.”

Lagere TCO, ook bij onze circulaire e-bike

Bij onze circulaire elektrische fietsen kiezen we heel bewust voor een voorwielmotor aangezien ook die voordelen heeft voor het onderhoud. Omdat de motor in het voorwiel zit, wordt de aandrijflijn – de ketting en tandwielen – minder zwaar belast dan bij een middenmotor.

Het vermogen van een middenmotor komt direct op de trapas terecht. De ketting en versnelling zijn dus onderhevig aan hogere krachten en slijten sneller.

“Wie met een van onze circulaire e-bikes rijdt, zal veel minder de ketting moeten vervangen."
 

Waarom is de TCO van een circulaire fiets zo laag?

Omdat we tijdens de montage van onze circulaire fietsen extra zorg besteden aan de kritieke punten. Altijd met het zicht op een lange levensduur, goedkoper onderhoud en minder frequente onderhoudsbeurten. En die aanpak werkt!

“Conclusie? De TCO van een circulaire fiets is lager dan wanneer je een (op het eerste gezicht) goedkopere fiets koopt.”

Meer informatie over onze circulaire fiets?

Neem contact met ons op. We beantwoorden je vragen graag!

© Jef Jonckers, ingenieur, projectleider circulaire fiets Mo-Cyclette




© 2024 Maatwerkbedrijf Mo-Clean vzw • BE 0453.129.362nieuwsbriefprivacy policycookie policysitemapcontactaanvraag Quoted: Websites met méér
Om uw surfervaring te verbeteren maakt Mo-Cyclette gebruik van cookies. Meer informatie   OK