24/09/2021

Een wat? Een circulaire fiets!

Er zijn tienduizenden gebruikte fietsen die ergens niets staan te doen. Misschien is er een kleinigheidje mis, misschien iets groter. Misschien is het een fiets van een bedrijf, overheidsdienst of vlootbeheerder die afgeschreven is en niet meer gebruikt wordt. In plaats van die te laten staan of naar het containerpark te brengen, kunnen we daar net zo goed een quasi-nieuwe fiets van maken. Hoe? Ah, mogen we ons uniek circulair systeem even uitleggen?

De oude fiets

We behouden van die oude fiets zoveel mogelijk. De frames en voorvorken kunnen we zandstralen en opnieuw lakken. Zo krijgt roest geen kans. Bijkomend voordeel is dat we het frame van deze fiets kunnen produceren in jouw (bedrijfs-)kleuren én dat je fiets er als nieuw uitziet.

We proberen nog veel meer te recupereren: zadel, handvaten, fietsbel, voorlicht, spatborden, achterlicht, zadelbuis, zadelbuisklem, enzovoort.

De nieuwe stukken

Om de aandrijving, het sturen en remmen even performant te krijgen als bij een nieuwe fiets, monteren we nieuwe onderdelen met een lange levensduur en weinig onderhoudskosten.

  • Alle lagers in de trapas, balhoofd en wielen zijn voor montage nog eens extra gevet, wat de fiets weersbestendiger maakt.
  • We monteren een stevigere ketting die minder rekt. Daardoor slijten de tandwielen minder snel.
  • We monteren Shimanonaafversnellingen van het type 3 of type 7 die gekend zijn om hun robuustheid.
  • We gebruiken ‘Shimano roller brakes’ voor de remmen: een doorontwikkelde trommelrem.
  • Als buitenbanden monteren we de Schwalbereeks ‘Energizer Plus’ met Greenguard: gemaakt uit gerecycleerd materiaal en met een level 5 antileklaag. Uitermate geschikt voor e-bikes!

De overige onderdelen zijn gerecupereerd, geïnspecteerd en zo nodig gereviseerd.

Resultaat? Onze Mo-Cyclettefiets is een circulaire fiets, ziet er uit als een gepersonaliseerde nieuwe en ‘bolt’ even goed als een nieuwe.

Nu ook als e-bike

E-bikes zijn zeer populair. Daarom bouwen we ook circulaire elektrische fietsen. Daarvoor hebben we samen met onze Vlaamse partner Voltabike een modulaire ondersteuningskit samengesteld: voorwielmotor, bagagerek met geïntegreerde batterij en een groot en duidelijk kleurendisplay met drukknoppen. Technisch is die helemaal mee: drie naafversnellingen, negen ondersteuningsstanden, een motor van 250 watt en een batterij van 16Ah die de fiets een ruim rijbereik geeft.

Een belangrijk voordeel van dit systeem is dat het gewicht van de e-bike beperkt toeneemt. Daardoor rijdt de fiets vrij licht zonder ondersteuning, bijvoorbeeld bij een lege batterij.

Nog een voordeel is de modulaire opbouw waardoor we een defect aan de e-bike gemakkelijker kunnen herstellen. Alle onderdelen zijn immers apart vervangbaar. En stel nu dat de kost voor de herstelling van de batterij of motor te hoog zou oplopen, dan kunnen we de e-bike met weinig kosten weer ombouwen tot een ‘normale’ fiets.

Voor wie?

Niet alleen particulieren kunnen zo’n fiets bestellen/aanschaffen. Ook voor organisaties, openbare besturen en ondernemingen kunnen we een aantrekkelijk voorstel uitwerken, zelfs met personalisering. Beheerders van grotere fietsvloten kunnen hun afgeschreven fietsen volledig laten reviseren tot circulaire fietsen, met een kwaliteit en levensduur die dezelfde is als een vergelijkbare nieuwe fiets.

 

Herwin-pitch




Om uw surfervaring te verbeteren maakt Mo-Cyclette gebruik van cookies. Meer informatie   OK
Blijf op de hoogte

Schrijf in voor onze nieuwsbrief en mis niets van Mo-Cyclette.