Circulaire vlootfiets

Een wat? een circulaire fiets!

Mocyclette kiest er voor een duurzame en sociale fietsonderneming te zijn. We investeerden in de periode 2021-2022 in de ontwikkeling van verschillende modellen circulaire fietsen, zowel stadsfietsen als e-bikes. 

Een circulaire fiets bestaat deels uit gerecupereerde materialen. Om een circulaire fiets te bouwen vertrekken we van een doordacht design dat vooral de focus legt op de lange levensduur, de duurzaamheid, de efficiëntie en de repareerbaarheid van de onderdelen. 

Alle bewegende en slijtagegevoelige onderdelen zijn nieuw. Deze circulaire fietsen brengen we op de markt als kwalitatief hoogwaardige fietsen met een rijcomfort dat op gelijk niveau staat van andere kwaliteitsfietsen.

De circulaire fietsen van Mocyclette worden 100% met de hand gebouwd te Lokeren. Het produceren van circulaire fietsen is een arbeidsintensief proces dat kansen biedt voor de creatie van lokale jobs in de sociale economie.

Circulaire ombouw van afgeschreven vlootfietsen tot circulaire vlootfietsen

De kennis en methoden die we ontwikkelden in het bouwen van circulaire fietsen passen we ook toe in het ombouwen van afgeschreven vlootfietsen tot circulaire vlootfietsen, volledig volgens eigen design en bedrijfsbranding. De nieuwe circulaire vlootfietsen kunnen voor een volledige levensduur opnieuw in de actieve vloot ingezet worden. 

Het is ook mogelijk de circulaire ombouw te combineren met een upgrade van stadsfiets naar circulaire vloot e-bike, volgens de specificaties van de circulaire e-bike van Mocyclette of op maat in overleg met de klant.  

Bij het ombouwen tot circulaire vlootfiets worden drie fasen doorlopen. Alle werkzaamheden worden onder supervisie van gekwalificeerde werkleiders uitgevoerd door onze doelgroepwerknemers maatwerk. 

Fase 1:     demonteren en selectie onderdelen voor hergebruik

Bij de demontage van de afgeschreven vlootfietsen halen we de fietsen volledig uit elkaar, tot op het kleinste onderdeel. We controleren de kwaliteit en sorteren op herbruikbaarheid. De herbruikbare onderdelen worden grondig schoongemaakt, geregistreerd en gestockeerd in het montagemagazijn. De niet-herbruikbare onderdelen worden op een correctie manier gescheiden en voor recyclage aangeboden aan gespecialiseerde derde partijen. 

Fase 2:     revisie van onderdelen voor hergebruik 

Sommige herbruikbare onderdelen hebben een revisie nodig om ze terug 100% te kunnen inzetten bij de fietsen. Deze revisie kan zijn om esthetische of technische redenen.

Eén van de meest uitgebreide revisies is deze van het frame en de voorvork. Na een eerste visuele controle worden de frames en vorken op een meet- en richttafel ingespannen en gericht indien nodig/mogelijk. 

Na deze kwaliteitscontrole worden de frames en vorken door een lokale gespecialiseerde partner ontlakt en gepoederlakt in de RAL-bedrijfskleuren.
Om de frame en vorkrevisie compleet te maken worden de schroefdraden hertapt, lagerzittingen van het balhoofd herfreesd, trapas aanslagvlakken gevlakt en de zadelbuis geruimd.

Voor andere herbruikbare onderdelen worden andere technieken gecombineerd om de uitstraling en prestatie van de stukken ook hier weer zo goed als nieuw te krijgen: polijsten, schroefdraad-inserts, nieuwe bouten of moeren, oxidatie omvormers, …

Fase 3:     montage en kwaliteitscontrole

Bij de montage van fietsonderdelen worden de correcte gereedschappen en de juiste vetten en montagepasta’s gebruikt. Om de fietsen een goede weersbestendigheid te geven en soepel te laten ‘bollen’ wordt een allround MTB vet gebruikt voor het extra invetten van sommige bewegende onderdelen. Dit vet zorgt voor een goede bescherming tegen vocht en daardoor ook corrosie en slijtage. 

Ook bij de montage van diverse niet bewegende onderdelen gebruiken we montagevet of olie.  Dit geeft een extra bescherming tegen contact corrosie en slijtage en vermijdt dat onderdelen komen vast te zitten. Het voorkomt ook het kraken en piepen, wat ongewenste geluiden zijn tijdens het gebruik van de fiets. 

Door gebruik te maken van speciaal geselecteerde onderdelen (dop stuurpen, kabelhuls met O-ring, crankbout afdekkapje, …) vermijden we vochtindringing op een aantal specifieke plaatsen en reduceren we de toekomstige onderhoudskosten.

Specificaties:

  • tot 63% in gewicht van deze vlootfiets is circulair of hergebruikt
  • Frame en vork werden gezandstraald en hoogwaardig herlakt.
  • Lakwerk in eigen gekozen kleur of branding van uw onderneming. 
  • Gunstige "Total cost of ownership".
  • Remmen voor en achter: Shimano Rollerbrakes, efficiënt en onderhoudsvriendelijk. 
  • Versnelling en shifter: naafversnelling Shimano Nexus 3 of 7, efficiënt en onderhoudsvriendelijk
  • Buitenbanden: Schwalbe Energizer Plus, met 3 mm dikke Greenguard antileklaag 
  • Om extra weersbestedigheid te bekomen wordt de circulaire fiets tijdens de montage extra in het vet gezet.
  • Spaken worden afgesteld en spaaknippels worden geolied.
  • Gepolierd Inox spatbord
  • Stuur: City bike silver. Gereviseerde regelbare stuurpen.
  • Zadel: standaard Selle Royal Rio Unitech
  • Axa ringslot Defender zwart   

Circulair ombouwen van vlootfietsen vertrekt van de afgeschreven fietsen van de klant. Dat is een ander vertrekpunt dat het ombouwen van door Mocyclette geslecteerde fietsen. Een dergelijk ombouwproject op vlootfietsen is altijd maatwerk. We stellen graag in overleg met de klant op maat een offerte op, na analyse van de fietsen en een akkoord over het lastenboek voor de circulaire ombouw. 

Aanvraag info of offerte
Naam (*) voornaam & naam E-mailadres (*) Telefoonnummer (*) Code Case / You-P Aankoopcode enkel voor leden Collectief.coop, Case en You-P Uw bericht



© 2024 Maatwerkbedrijf Mo-Clean vzw • BE 0453.129.362nieuwsbriefprivacy policycookie policysitemapcontactaanvraag Quoted: Websites met méér
Om uw surfervaring te verbeteren maakt Mo-Cyclette gebruik van cookies. Meer informatie   OK